İNOVASYON NEDİR?

İNOVASYON NEDİR?

İnovasyon pek anlaşılamayan bir şey. Yenileşim demek. Ama her yenilik inovasyon değildir. Bir şeyin ticarileşmesi ya da topluma daha faydalı hale getirilmesine deniyor. Müşteri de mutlu olacak satıcı da… İcad etmek başka iş, ticarileştirmek başka iş. Spangler isimli biri süpürgeyi icad
ediyor, bu ürünü ticarileştirip dünyaya satan Hoover oluyor. Bir mucit dikiş makinesini yapıyor, ama bunun ticariliğinin farkına varıp satan Singer oluyor. Fotoğraf filmini Eastman buluyor ama onu dünyaya satan Kodak oluyor.

Türkiye’de inovatif çalışmalar zayıf. Kurumlar bu konulara yeterli ilgiyi göstermiyorlar, bütçe ayırmıyorlar. Bu konuda en iyi örnek Koç Grubu. Hem çalışmaların patentini alıyor, hem ticarileştiriyor, personelini mükafatlandırıyor.

İnovasyon deyince şöyle hikayeler de akla geliyor:
Danimarka’daki bir otel sahibinden inovatif bir yaklaşım. Müşteriler jeneratöre bağlı bisikletlerde pedal çevirerek otelin elektrik üretimine katkıda bulunuyor, bunun karşılığı olarak da akşam yemeğini bedava yiyorlar.

Islak mendili bir Türk buldu. Eczacı Ataman Özbay. Alın size yerli inovasyon!

İstanbul Ticaret Odası’nda BTM var. Bilgiyi Ticarileştirme Merkezi. İnovasyon kuluçka merkezi gibi çalışıyor.

İnovaLiG diye bir yarışma da var. Türkiye İhracatçılar Meclisi tarafından düzenleniyor.

Ama yetmiyor. Parlak fikirlere yollar açılmıyor. Her şeyden önce otosansür uyguluyoruz kendimize. Deli derler, Zihni Sinir derler diye korkuyoruz.

Korkmayalım, “icat çıkaralım”, o icatları halkın faydasına dönüştürerek inovatif ticari hamleler yapalım.
Yapamıyorsak yapanları destekleyelim.

20 Nisan 2021 tarihli Bartın Gazetesi’nde yayınlanmıştır.

Loading

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir